Når skaden er sket, så skal du straks søge behandling. Der er den umiddelbare behandling med kompression, løfte den beskadigede del op over hjertehøjde, is på og efterfølgende ro – og så er der den opfølgende hos en ekspert inden for området. Her ser vi på begge dele. Vi ser på hvad du SKAL gøre umiddelbart efter og så på hvor du finder den bedste hjælp.

De fleste ved godt, hvad de skal gøre, men alt for ofte bliver det enten en halvhjertet indsats eller en lidt for ihærdig. Her er det den gyldne middelvej – og den er ret bred.

Når først du har været ude i et vrid eller en yderposition, så reagerer krop og hjerne med det samme. Er det er kraftigt vrid behøver det ikke at være smertefuldt for at kroppen reagerer. Koldsved, ubehag og en smerte der kan være alt fra svag til ekstrem intens vil brede sig fra leddet. Har du brækket noget vil du som oftest ikke være i tvivl. Uanset hvad så skal du søge behandling.

Brud eller vrid – der er nu en usynlig lille indre blødning der skal stoppes

Den første behandling af skade

Den første del er i selve situationen. Har du fået et voldsomt vrid eller er der mistanke om en fibersprængning, så kan du en kæmpe forskel selv. Så fokuser på en umiddelbar behandling af skaden.

Det der gør ondt, er små nervetråde i det beskadigede område. De små kapillærer – vævets små blodkar – er også påvirkede og der siver meget små mængder af blod ud i det omkringliggende væv.

Den blødning er med til at gøre ondt værre. Så det du SKAL gøre er at stoppe blødningen. Du kan ikke lægge et plaster på – for det er en meget lille indre blødning, der nemt kan begrænses.

Du kan huske med RICE-princippet. Det er desværre engelsk udtryk og du kan i situationen nøjes med ICE-princippet.

For hvad står RICE for.

  • R = rest (Ro eller hvile)
  • I = Ice (Is)
  • C = Compression (Forbinding på der sætter sig stramt om det beskadigede led/del)
  • E = Elevation (Løft den beskadigede del over hjertehøjde – eller sagt med andre ord. Læg dig ned og løft den beskadigede del)

Du kan også huske det på FLIRT.

  • Forbinding på den beskadigede del
  • Løft det beskadigede led
  • Is på
  • Ro på kroppen og træk vejret dybt
  • Tag til læge /Tryk 1813
Du kan som regel starte træning MEGET STILLE op efter en mindre skade

Den følgende tid efter skade

Du har nu brug for aflastning og ro. Så tag den med ro et par dage og følg de anvisninger du har fået. Du skal tænke på at den ro du får nu, skåner andre dele af kroppen mod følgeskader og slid. At dårligt knæ du trækker på, kan og vil belaste hofte og lænd. Det bliver dyrt i tid og yderligere træning.

Smerte er kroppens måde at advare dig på.

LYT TIL DIN KROP.

Fortsæt behandlingen selv

Det er stadig nødvendigt at følge samme ting, som du gjorde lige efter skaden. Der skal de næste 24 timer nedkøling til. Du skal ikke gøre det hele tiden – og du skal huske at frosne ærter eller ren is ikke må være direkte på huden. Der skal håndklæde/viskestykke imellem.

Der skal også fortsat være forbinding. Her er et elastikbind klart det bedste. Så kan du bruge isen ovenpå forbindingen og bruge viskestykke ovenpå. Det holder nemlig på kulden.

Du skal forsat have løftet det beskadigede område og allerhelst op til 30 centimeter over hjertehøjde. Det vil nemlig sænke blodtrykket i det område. Jo mindre tryk – jo mindre udsivning af blod.

Henvisning til fysioterapeut eller alternativ behandling

Der er et hav af muligheder, som du kan læse mere om her på siden. Vi har valgt at fokusere på:

Ovenstående er alle noget, som har dokumenteret gavnlig effekt, som du kan læse her på netdoktor.

En pludselig skade hvad skal jeg gøre

Når du er ude og løbe kan det godt gå galt. Du kan læse mere om løbeskader her på sitet.

Til sidst har vi fundet en rigtig god video fra region Hovedstaden, der virkelig er instruktiv til skader. Det er her en ankelforstuvning, men der kommes ind på de helt generelle ting du skal huske til behandling af skader.

Se meget mere her om behandling og genoptræning efter ankelforstuvning, men også andre skader kan du bruge disse gode råd ved skade:

Belastningsskader

Der er nogle skader, der kommer snigende. Belastningsskader skyldes en længerevarende belastning, hvor kroppen simpelthen bryder sammen,der hvor belastningen er. Det kan typisk være en lille knogle i foden eller i hånden. Her kan det handle om rigtigt mange ting. Så et træthedsbrud skal behandles lidt anderledes. Det er vigtigt at få god rådgivning på dette område-. Det handler nemlig om vaner og bevægelsesmønstre der skal ændres. Udstyr der skal ændres og rettes på.

Læs meget mere om det her.

God behandling og genoptræning.